Opgeleid als ECHA Specialist in Gifted Education (2001), aangesloten bij het ECHA netwerk, moeder van een hoogbegaafde dochter, zelf hoogbegaafd en vanaf 2012, na werkzaam geweest te zijn in het basisonderwijs, werkzaam als hoogbegaafdheidspecialist in mijn eigen praktijk. Ik blijf me bijscholen en verbeteren in de dingen die ik doe. Mijn werk doe ik vanuit mijn hart, met kennis van zaken en in verbinding met degenen die me om hulp vragen.

Als kind droomde ik vaak dat ik verdwaald was. Dat typeert de manier waarop ik in het leven stond. Vol verbazing keek ik naar de wereld. Niet begrijpend waarom mensen deden zoals ze deden, niet aanvoelden wat ik zag, niet wetend wat ik hier kwam doen. Later zal ik het wel begrijpen dacht ik. Dat later liet langer op zich wachten dan ik toen kon vermoeden.

Van het VWO via het MDGO, faalangst en niet weten hoe te studeren ( ik leerde altijd op inzicht, dat dit ook anders kon daar had ik geen idee van), plus gebrek aan interesse en motivatie, belandde ik als 20 jarige op de PABO. Geen echte bewuste keuze. Meer een logische stap op basis van eerder genomen besluiten.

Voor de klas staan was niet echt mijn ding, wel de zorg voor kinderen, het contact met ouders, het zoeken naar oorzaak, gevolg en oplossingen. Na 5 jaar besloot ik mijn loopbaan als juf de rug toe te keren, me te wijden aan het moederschap en te kijken wat het leven brengen zou.

Na de geboorte van mijn tweede kind was mijn oudste bijna 3 jaar. Haar ontwikkeling verliep anders dan die van anderen. De link met hoogbegaafdheid was, door bekendheid hiermee in de familie, snel gelegd. Al lezend over haar kwam ik mezelf tegen. Vanaf dat moment is mijn leerproces begonnen. Via studie, leven, feedback vragen, krijgen en ervaren wat nieuwe inzichten met me deden en doen, mag ik vandaag zijn wie ik  ben.

Ik werk met HB-ers en HSP-ers van alle leeftijden, te beginnen bij de vierjarigen. Ik ben nieuwsgierig en gedreven en ontdek graag samen met jou wat jij nodig hebt om jezelf in deze wereld op een prettige manier neer te kunnen zetten.  Ik coach, adviseer, neem didactisch onderzoek af en organiseer samen met anderen uit het huis activiteiten op verschillende ontwikkel- en leergebieden.

 

Meer informatie? Lisette ter Heerdt Coaching en Advies